سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واکسنهای گیاهی برای مبارزه با آفات کشاورزی ساخته شد

واکسن‌های گیاهی برای مبارزه با آفات کشاورزی ساخته شد


 

  • واکسن‌های گیاهی برای مبارزه با آفات کشاورزی ساخته شد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گروهی از پژوهشگران به ریاست محققان دانشگاه «هاله» در آلمان در ماه آگوست سال 2019 از ابداع یک رویکرد سریع و قابل اعتماد برای تولید واکسن برای گیاهان خبر دادند. این واکسن را می‌توان همانند یک آفت‌کش بر روی گیاه اسپری و یا حتی آن را همانند واکسن‌های حیوانی، تزریق کرد.

    این واکسن با استفاده از سیستمی به نام «مداخله آر.ان.ای» و یا RNAi عمل می‌کند. RNAi را می‌توان نوعی سیستم ایمنی قلمداد کرد. این سلول، آر.ان.ای دو رشته‌ای که متعلق به خودش نباشد را شناسایی می‌کند؛ درست مانند ویروسی که تلاش می کند وارد سلول شود و برای این منظور آر.ان.ای را به قطعات کوچک خرد می‌کند.

    سپس سلول، از این قطعات برای شناسایی و متوقف ساختن فعالیت بیشتر پاتوژن استفاده می‌کند. جالب اینجاست که سلول‌های یوکاریوتی (eukaryotic cells) - مانند حیوانات، گیاهان و قارچ‌ها - همچنین از RNAi برای تنظیم ژن‌های خود، تشخیص و سرکوب RNA خود استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند مانند یک سوئیچ قطع برق لامپ، بیان ژن را از فعالیت بیاندازد و یا حتی تنظیم کند.

    محققان این مداخله RNAi را در آزمایشگاه خود با استفاده از سلول‌های گیاهی کشت شده توتون و RNA دو رشته از TBSV (ویروس شیرین‌کننده گوجه فرنگی) از نو تولید کردند. سپس، آن‌ها به دنبال RNA ویروسی گشتند که قوی‌ترین واکنش RNAi را در تنباکو ایجاد می‌کند. پس از شناسایی این RNA ویروسی، آن‌ها آزمایش‌های «واکسیناسیون» را انجام دادند و RNA را به گیاهان تنباکو آلوده تزریق کردند. محققان متوجه شدند که گیاهان تلقیح شده با قوی‌ترین واکسن با میزان 90? محافظت شدند.

    یکی از مهم‌ترین مزایای واکسیناسیون گیاهان این است که مولکول‌های RNA را می‌توان از طریق کاربرد موضعی مانند اسپری، تزریق به ساقه، خیساندن ریشه یا درمان بذر به گیاهان ارائه داد.

    این روش ساده مزیت دیگری نیز دارد و آن قابلیت انعطاف‌پذیری است. ویروس‌ها و پاتوژن‌ها برای سازگاری با محیط‌های متغیر به طور مداوم جهش می‌یابند. طراحی یک واکسن RNA مناسب، سریعتر و آسان‌تر از رویه‌های وقت‌گیر و  پر زحمت لازم برای ویرایش ژن است.

    این واکسن برای گیاهان چند ساله مانند انگور، درخت مرکبات و سیب که تهیه واکسن برای آن‌ها اغلب به سال‌ها آزمایش نیاز دارد و اصلاح ژنتیکی آن‌ها پر هزینه است یک مزیت محسوب می‌شود.

    واکسن‌های RNAi همچنین بسیار خاص هستند، این واکسن‌ها فقط پاتوژن‌های هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ این در حالی است که انتظار می‌رود اثرات ناخواسته آن‌ها بر روی سایر ارگانیسم‌ها محدود باشد.


هشدار شرایط جوی نامساعد در سراسر انگلیس

هشدار شرایط جوی نامساعد در سراسر انگلیس


 

  • هشدار شرایط جوی نامساعد در سراسر انگلیس

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیش‌بینی می‌شود "خورخه" به عنوان سومین طوفان ماه فوریه تندبادها و بارش سنگین برف و باران را به همراه داشته باشد و منجر به صدور هشدارهای شدید آب و هوایی در شمال اسکاتلند و سراسر ایرلند شمالی شود.

    وضعیت آب و هوایی منطقه انگلیس به حدی وخیم بوده که سرویس آتش‌نشانی و امداد و نجات جنوبی ولز بین ساعت 6 عصر روز جمعه و 6 صبح روز شنبه 72 تماس اضطراری دریافت کرده است.

    "پونتی‌پرید" که دو هفته پیش نیز سیل را پشت سر گذاشته بود و منطقه الی کاردیف از جمله بدترین مناطق بوده‌اند.

    پلیس ولز جنوبی اظهار داشته که سرویسهای اضطراری، مقامات محلی و سایر سازمان‌ها برای اطمینان از ایمنی و رفاه افراد آسیب دیده، به حداقل رساندن آسیب به زیرساخت‌ها و املاک و به حداقل رساندن اختلال‌های ایجاد شده، به طور مداوم در تلاش‌ هستند.

    مقامات ولز هم‌چنین اظهار داشته‌اند که بارندگی‌ها کاهش یافته و سطح آب رودخانه‌ها در حال فروکش است. با این حال هنوز میزان آب باقی‌مانده در خیابان‌ها و سیلاب‌های جاری قابل توجه بوده و از این رو به مردم توصیه می‌شود تنها در مواقع واقعاً ضروری مسافرت کنند.

    طبق اعلام آژانس محیط زیست انگلیس، این کشور بیش از دو برابر میانگین بارندگی در فوریه خود را تجربه کرده است، به طوری که برخی مناطق طی 24 ساعت میانگین بارندگی یک ماه را تجربه می‌کنند.

    روز شنبه نیز شش اخطار "سطح زرد" مبنی بر بارندگی‌های سنگین برف و باران و وزش شدید باد در سراسر انگلیس صادر شد.


بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی از ناحیه 3 تبریز

بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی از ناحیه 3 تبریز


 

  • بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی از ناحیه 3 تبریز

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی، جعفر پاشایی، در راستای بازدیدهای دوره‌ای از ادارات و مدیریت‌های آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی، ضمن حضور در ناحیه 3 و دیدار با کارکنان ستادی این مجموعه، از نزدیک در جریان روند کار و رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی کارمندان آموزش و پرورش برای مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت.  

    وی همچنین با تقدیر از فعالیت‌های انجام پذیرفته، تاکید کرد: بزرگترین سرمایه هر جامعه، نیروی انسانی است و یکی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش، حفظ تندرستی و امنیت شغلی، روانی و بهداشتی فرهنگیان است.  


حوزهکاری کادر درمانی آذربایجانشرقی طاقتفرساست

حوزه‌کاری کادر درمانی آذربایجان‌شرقی طاقت‌فرساست


 

  • حوزه‌کاری کادر درمانی آذربایجان‌شرقی طاقت‌فرساست

    به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین صومی، اظهار کرد: هر چند آذربایجان‌شرقی به لحاظ نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان‌ها برای مقابله و مبارزه با ویروس کرونا و بستری شدگان مبتلا به کوید 19 کافی است، اما اگر این امر به موضوعی طاقت‌فرسا تبدیل شده و موجب استهلاک کادر درمانی شود، برای مجموعه حوزه سلامت و بهداشت استان تهدیدی جدی خواهد بود.  

    وی تعداد کادر درمانی و پزشکی آذربایجان‌شرقی برای خدمات رسانی به مردم در بخش‌های مختلف درمانی را ثابت اعلام کرد و گفت: چنانچه بخش‌های بستری بیمارستان‌های استان به دلیل شیوع وسیع ویروس کرونا و مثبت شدن آزمایشات مربوطه، تبدیل به بخش‌های بستری بیماران کرونایی شود، بدون تردید امکانات و تجهیزات کنونی بخش بهداشت و درمان و نیروی انسانی جوابگو نخواهد بود.  

    صومی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان در این زمینه هیچ گونه کمبودی ندارد و به مردم در این راستا اطمینان خاطر می‌دهیم.  

    وی گفت: اگر چنانچه تعدادی از این افراد مشکوک قوی به کرونا تشخیص داده شوند باید به بیمارستان امام رضا تبریز منتقل شوند تا درمان‌های تخصصی در این مرکز درمانی ادامه یابد.  

    صومی اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در حال افزایش است و در بدبینانه ترین حالت ابتلای 75 درصد مردم جهان به این ویروس محتمل است که در این راستا مردم باید راهکارهای پیشگیرانه و جلوگیری از گسترش ویروس را در پیش بگیرند.  

    وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم این آمار را کاهش داده و به ازای یک بیمار کرونایی به یک نفر مبتلا برسیم در زمینه کنترل و جلوگیری از شیوع آن بسیار موفق عمل کرده ایم.  

    صومی، افزایش آگاهی‌های مردمی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع را از ضرورت‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بین مردم دانست و اضافه کرد: در این راستا اصحاب رسانه و خبرنگاران رسالتی بسیار مهم و بزرگ همدوش با همکاران خود در حوزه درمان و آموزش پزشکی دارند.  

    صومی تشریح کرد: اگر 2 درصد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را در نظر بگیریم و در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از چهار میلیون نفری اقدامات کنترلی و پیشگیرانه به دقت رعایت نشود، تعداد مرگ و میر بسیار وحشتناک خواهد شد که در این مرحله هیچ کاری از دست دولت و مردم بر نخواهد آمد.  

    وی از مردم آذربایجان شرقی درخواست کرد تا از حضور در مکان‌های شلوغ و پر تردد به ویژه بازارها و اماکن خرید که محل تجمع است، به شدت خودداری کنند.  


نانوایان از دریافت پول نقد خودداری کنند

نانوایان از دریافت پول نقد خودداری کنند


 

  • نانوایان از دریافت پول نقد خودداری کنند

    به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، بهروز مهدوی، فرماندار تبریز در استان آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه آرد و نان تبریز بیان کرد: بازرسی‌ها از نانوایی‌ها باید مستمر و روزانه باشند، مراکز پخت و پخش نان از محل‌های تجمع مردم هستند که در شرایط فعلی باید نانوایان و خود مردم برای تهیه نان موارد بهداشتی را رعایت کنند.  

    وی استفاده از بازرسین افتخاری شبکه بهداشت و سازمان صمت در محلات برای نانوایان را ضروری دانست و افزود: همشهریان می‌توانند موارد اعتراضی خود را با شماره تلفن‌هایی که شبکه بهداشت و اتحادیه نانوایی‌ها در درب نانوایی‌ها نصب خواهند کرد در میان بگذارند.  

    فرماندار تبریز در آخر از مردم خواست براساس نظر کارشناسان بهداشت، برای تهیه نان از نانوایی‌ها، پارچه یا سفره همراه خود داشته باشند.