سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هجوم ملخها از ایران و شاخ آفریقا به هند

هجوم ملخ‌ها از ایران و شاخ آفریقا به هند


 

  • هجوم ملخ‌ها از ایران و شاخ آفریقا به هند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله از سوی دیگر فائو از حمله دوجانبه ملخ‌ها به دو کشور هند و پاکستان، از شاخ آفریقا و جنوب ایران هشدار داده است.

    سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد درباره هجوم ملخ‌ها از ایران به مناطق مرزی هند هشدار داده است. این سازمان با اشاره به زاد و ولد زودهنگام ملخ‌ها در جنوب ایران، به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی امسال برای این موجودات، خطر هجوم ملخ‌ها به دو کشور هند و پاکستان را در اوایل ماه مه تخمین زده است.  

    خبرگزاری‌های هند به نقل از کارشناسان فائو از خطر حمله دوجانبه ملخ‌ها از ایران و شاخ آفریقا سخن می‌گویند.

    یکی از مسئولان این سازمان به نام کیت کریسمن در مصاحبه با این خبرگزاری‌ها از خطر هجوم بزرگ ملخ‌ها به جنوب آسیا در سال جاری خبر داده است. به گفته‌ی کریسمن، تعداد بسیار زیادی از این حشرات در ابتدای فصل بارندگی در هند و پاکستان از شاخ آفریقا به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

    ازدیاد ملخ‌ها به دو دلیل ذکر شده در این منطقه، می‌تواند باعث تکرار هجوم آنها به مناطق مرزی هند و پاکستان شود.

    پاکستان در ماه‌های گذشته دوبار شاهد هجوم ملخ‌ها بوده است. چند ماه پیش، ملخ‌ها از سوی خاک ایران به مزارع واقع در جنوب غربی پاکستان هجوم برده و به مزارع پنبه، گندم و ذرت آسیب رساندند. در اثر حمله ملخ‌ها بخش‌های وسیعی از مناطق تحت کشت در این کشور نابود شدند.

    مسئولان پاکستان این هجوم را بدترین هجوم ملخ‌ها در بیست سال گذشته نامیده و با اعلام وضعیت اضطراری ملی از تهدید تامین خوراک و مواد غذایی به دلیل نابودی مزارع سخن گفته‌اند.

    کشورهای سومالی، اتیوپی و کنیا سه کشوری هستند که بیش از دیگر کشورها در شاخ آفریقا با مسئله هجوم ملخ‌ها درگیرند. ازدحام ملخ‌ها به تازگی به اوگاندا هم رسیده است.

    سازمان ملل متحد خواستار کمک‌های بین‌المللی برای مقابله با این آفت شده است. فائو هزینه‌ی برنامه‌های مقابله با هجوم ملخ‌ها را تا 76 میلیون دلار تخمین زده است. به گفته‌ی این سازمان بین‌المللی اما تا کنون تنها 20 میلیون دلار برای این منظور جمع‌آوری شده است.

    فائو می‌گوید جهان با یکی از بدترین هجوم ملخ‌ها در دهه‌های اخیر روبروست که در نتیجه آن خطر گرسنگی می‌تواند میلیون‌ها انسان به ویژه در آفریقا را تهدید کند.

    مارک لووکوک، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان ملل متحد در کمک‌های اضطراری، از در معرض خطر بودن تأمین نیازهای خوراکی 13 میلیون نفر سخن می‌گوید. به گفته‌ی او اگر جامعه‌ی جهانی بی‌درنگ نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهد، تأمین غذایی در این منطقه در ادامه سال با مشکل عظیمی روبرو خواهد بود.

    ملخ‌های بیابانی به دلیل شرایط مساعد فعلی آب و هوایی با سرعت استثنایی در حال تولید مثل‌اند. ملخ‌ها در شرایطی خاص به هم پیوسته و دستجات بزرگی را تشکیل می‌دهند که شروع به مهاجرت می‌کنند.

     بر پایه اطلاعات منتشرشده از سوی "فائو" این ملخ‌ها می‌توانند تا مسافت 150 کیلومتر در روز را پشت سر بگذراند و در مسیر حرکت خود، هرچه گیاه و علف (حتی علف‌های هرز) باشد را نابود کنند.


سیگار بعد از خاموش شدن هم گازهای سمی آزاد میکند

سیگار بعد از خاموش شدن هم گازهای سمی آزاد می‌کند


 

  • سیگار بعد از خاموش شدن هم گازهای سمی آزاد می‌کند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ بنابر نتایج یک مطالعه جدید که توسط کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا انجام شده است، سیگارها در فاصله 24 ساعت پس از خاموش شدن معادل 14 درصد نیکوتینی که یک سیگار روشن از خود آزاد می‌کند، متصاعد می‌کنند.

    این آزمایش نشان می‌دهد با وجود آنکه بخش عمده ترکیبات شیمیایی در فاصله یک روز آزاد می‌شوند، با این حال نیکوتین و تریاکتین (ماده افزودنی به فیلتر سیگار) پس از پنج روز تازه به نیمی از مقدار اولیه خود می‌رسد.

    "داستین پاپندیک"، کارشناس محیط زیست در انستیتو ملی استاندارد آمریکا به همراه تیم متخصصان خود برای این مطالعه ابتدا 2100 سیگار تهیه کردند. سپس با یک دستگاه مکنده شش پُک، متوسطی که یک فرد سیگاری به یک نخ سیگار می‌زند، به آن زدند. سپس میزان هشت ترکیب شیمیایی را که چهار مورد از آنها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مضر یا مستعد آسیب‌زایی تشخیص داده شده در فواصل زمانی مشخص اندازه گرفتند.

    پاپندیک می‌گوید: مقادیر بدست آمده قابل توجه است و اگر ته سیگارها در محیط سربسته یا داخل خودروها خاموش شوند می‌توانند اثرات مهمی به لحاظ آزاد کردن گازهای سمی در محیط به جا بگذارند.

    تخمین زده می‌شود که روزانه پنج تریلیون ته سیگار در سراسر جهان تولید می‌شود که اکثر آنها به درستی خاموش و دور انداخته نمی‌شوند.


عکس سال حیات وحش: جنگ موشها در متروی لندن

عکس سال حیات وحش: جنگ موش‌ها در متروی لندن


 

  • عکس سال حیات وحش: جنگ موش‌ها در متروی لندن

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیوز18 از هنگامی که این عکس در اینترنت پدیدار شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی عاشق آن شدند.

    موزه تاریخ طبیعی لندن این عکس را در حساب توئیتریش با این زیرنویس به اشتراک گذاشت: «برنده جایزه انتخاب مردم امسال سام راولی است که این پرتره با زمان‌بندی عالی را از جنگ دو موش بر سر غذا در سکوی یک ایستگاه متروی لندن گرفته است.»

    عکس سام راولی با عنوان «کلنجار در ایستگاه» از جنگ دو موش روی سکوی یک ایستگاه متروی لندن با شکست دادن بیش از 40000 شرکت‌کننده دیگر برنده رقابت سالانه عکاسی موزه تاریخ طبیعی لندن شد.

    مقامات شهر لندن تخمین می‌زنند که حدود 500 هزار موش در تونل‌های و ایستگاه‌های متروی در زیر لندن زندگی کنند.


جلوی گرمتر شدن زمین را بگیرید

جلوی گرمتر شدن زمین را بگیرید


 

  • جلوی گرمتر شدن زمین را بگیرید

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه خود با اشاره به روند پرسرعت گرم شدن کره زمین خواستار جلوگیری از روند گرمتر شدن کره زمین توسط کشورهای مختلف جهان شدند و در عین حال از دولت فعلی استرالیا نیز خواستند تا اقدامات فوری و پیشگیرانه برای بهبود شرایط آب و هوایی به منظور جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی‌ها در این کشور انجام شود.

     این نشست اضطراری آب و هوا در هفته جاری در ملبورن برگزار شد و شرکت‌کنندگان آن که اکثر از دانشمندان زیست محیطی فعال در دانشگاههای این کشور بودند در این بیانیه تاکید کردند: آتش‌سوزی‌های ماههای اخیر در این کشور نشان داد که گرم شدن جهان تهدیدی آشکار برای جامعه استرالیاست.

    روزنامه گاردین استرالیا که یکی از برگزارکنندگان این نشست نیز بود، در گزارش خود به نقل از گزارش نهادهای تخصصی زیست محیطی در جهان آورده است: تغییرات شدید آب و هوایی در حال حاضر بر برخی نقاط جهان از جمله استرالیا، قطب جنوب و منطقه آسیا- پاسفیک تاثیر منفی بیشتری گذاشته است.

    سازمان ملل پیشتر در گزارشی تاکید کرده بود: بیش از نیمی از ثروتمندترین کشورهای جهان از جمله کانادا، استرالیا، کره جنوبی، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به وعده‌های خود در مورد سازوکارهای توافق پاریس عمل نکرده‌اند.

    در این گزارش تاکید شده بود: اگر بشریت این مسیر را تغییر ندهد، زمین تا پایان قرن حاضر تا حدود 6 درجه فارنهایت گرم‌تر می‌شود و این میزان به اندازه کافی لازم است تا برخی از پیامدهای ناگوار تغییرات آب و هوایی، از جمله امواج مرگبار گرما، آتش‌سوزی‌های ویرانگر، انقراض گسترده گیاهان و جانوری و به طور بالقوه پدیده افزایش سطح دریا را در پی داشته باشد.

    طبق این گزارش جهان نسبت به سال‌های پیش از انقلاب صنعتی، با دستکم 5.7 درجه فارنهایت تا سال 2100، گرم‌تر خواهد شد. طبق گزارش 2019 "مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی"، تاکنون اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بدترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی کافی نبوده است. در گزارش این مجمع آمده است جهان به طور چشمگیری باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2030 کاهش دهد.

    بر اساس این گزارش کره زمین از اوائل قرن بیستم تاکنون 1.8 درجه گرمتر شده است.

    طبق توافقنامه پاریس که در سال 2015 به دست آمد و همه کشورهای جهان با آن موافقت کردند برای جلوگیری از گرم شدن 1.5 درجه‌ای کره زمین نسبت به پیش از صنعتی شدن و همچنین تامین مالی اقدامات اقلیمی تلاش کنند.

    در بیانیه نشست اقلیمی ملبورن استرالیا آمده است: عدم توجه به شرایط زیست محیطی توسط دولت‌ها، مردم استرالیا به شدت در معرض تأثیرات تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند.

    در این بیانیه تاکید شده است: این امر به نفع استرالیا است تا خواستار اقدام جهانی بیشتر در مورد تغییر اوضاع باشد.

    در این بیانیه آمده استرالیا چهارمین کشور تولیدکننده بزرگ آلاینده کربن در جهان است و در عین حال یکی از اصلی‌ترین کشورهایی است که در معرض شدیدترین تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

    فاجعه آتش‌سوزی طولانی مدت از ماه سپتامبر 2019 (شهریور- مهر 98) در جنگل‌ها و مزارع استرالیا آغاز شد. این حادثه مهیب طبیعی موجب کشته شدن 33 نفر از ساکنان مناطق درگیر آتش‌سوزی، تلف شدن دستکم یک میلیارد حیات وحش بومی و نابودی دستکم 12 میلیون هکتار از مناطق جنگلی و بوته‌زارهای استرالیا شده است.

    هزینه احیای خسارات مادی وارد شده حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارهای استرالیا در ماههای اخیر بیش از 2 میلیارد دلار برآورد شده است.

    آتش‌سوزی وسیع در استرالیا آن قدر مهیب و پر خسارت بوده که سبب شد تا یک گروه 200 نفره از دانشمندان استرالیایی در اوایل ماه فوریه سال جدید میلادی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به پارلمان این کشور از دولت فعلی خواستند تا تدابیر لازم در بخش‌های مختلف از جمله صنایع برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به منظور کاهش روند پرسرعت تغییرات آب و هوایی در این کشور را به موقع اجرا گذارد.

    این دانشمندان با توجه به آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا در ماههای اخیر که تاکنون شعله‌های آن خاموش نشده از دولت استرالیا خواستند تا همچنین با فعالیت‌های مستمر داخلی و دیپلماتیک سطح گازهای گلخانه‌ای در این کشور را مطابق با استانداردهای مورد نیاز اقلیم جهانی آب و هوا کاهش دهند تا این کشور شاهد فجایع طبیعی مانند آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی و مرتعی نباشد.


هشدار مهم یک مقام مسئول درباره امحای صحیح پسماندهای کرونا

هشدار مهم یک مقام مسئول درباره امحای صحیح پسماندهای کرونا


 

  • هشدار مهم یک مقام مسئول درباره امحای صحیح پسماندهای کرونا

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسن پسندیده با اشاره به اینکه بر اساس منابع تولیدکننده پسماند، شیوه‌های مختلفی برای مدیریت آن‌ها پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برای مثال دستور العمل‌های مشخصی در زمینه جمع‌آوری و امحای پسماندهایی که در انتقال بیماری‌ها و عفونت‌ها تاثیرگذار هستند، وجود دارد.

    وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نیز ضوابط مشخصی برای ضدعفونی کردن تجهیزات و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی دارد، تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای این ضوابط در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر عهده این وزارتخانه است.

    ابزارهایی که برای مبتلایان به کروناویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند به دلیل آنکه می‌توانند سبب انتقال ویروس شوند جزو پسماندهای عفونی قلمداد می‌شوند.

    مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وزارت بهداشت و مراکز درمانی موظف هستند که تمهیدات لازم را برای عدم انتشار آلودگی آن‌ها به محیط بیرون اتخاذ کنند.

    پسندیده افزود: چهار دسته پسماند اصلی اعم از پسماندهای عفونی، پسماندهای تیز و برنده، پسماندهای شیمیایی و دارویی و پسماندهای عادی در بیمارستان‌ها تولید می‌شود. برای مدیریت تمام این پسماندها و با توجه به اثری که روی محیط زیست دارند، الزاماتی در مراحل جمع‌آوری، نگهداری، حمل و نقل، بی‌خطرسازی و امحا وجود دارد.

    مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: توصیه ما به کارکنان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که باتوجه به نوع ویروس کرونا ضوابطی که پیش از این برای مدیریت پسماندهای عفونی وجود داشته است را با دقت و تدابیری بیشتری اجرایی کنند.